Cookie beleid FC Abcoude

De website van FC Abcoude is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Binnen de site worden er op dit moment geen analytische cookies gebruikt.

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Uit de praktijk van de vertrouwenscontactpersoon


“Hoe nu verder?” Dat was de vraag van een teamleider die zich bij mij (vertrouwenscontactpersoon) meldde. Het was nog maar de eerste wedstrijd van het seizoen geweest en een van de ouders had tijdens de wedstrijd meerdere malen op onbehoorlijke manier kritiek gehad op de scheidsrechter. De teamleider had gemerkt dat de kinderen het gedrag overnamen van deze ouder. De teamleider had de kinderen bewust gemaakt van hun gedrag en hij had er ook wat van gezegd tegen die ouder. En  vervolgens was hij uitgescholden door deze ouder… Sindsdien was er onderling geen woord meer gewisseld. “Hoe nu verder richting de volgende wedstrijd”, vroeg deze teamleider zich af?

We spraken over de gedrags- en omgangsregels op de club en dat het gedrag van de ouder goed bedoeld was richting de scheidsrechter, maar niet zijn taak en al helemaal niet op die manier. Het gedrag van de ouder richting hem was ook grensoverschrijdend geweest. Daarnaast bespraken we de mogelijke effecten die het aanspreken achteraf gehad zouden kunnen hebben op de ouder. De teamleider ontdekte dat hij wilde vertrouwen op het lerend vermogen van de ouder alvorens eventueel een persoonlijk gesprek aan te gaan als het aankomende week weer zou gebeuren. Tot slot bespraken we dat ik deze melding anoniem aan het bestuur van de club zou doorgegeven.

Wat was het resultaat?
Het aanspreken had toch een positief effect gehad op de ouder, want sindsdien is deze ouder rustiger langs het veld en kent zijn plek beter. Het team speelt weer met plezier en respect voor de scheidsrechter. Binnen de club heeft de secretaris de melding ter harte genomen en de gedrags- en omgangsregels extra onder de aandacht gebracht van ouders via de teamleiders. Ook structureel is er meer ruimte gereserveerd voor dit onderwerp in de communicatie van de club.

Wat is de afspraak voor ouders ook alweer langs het veld?
Alleen de coach coacht en heeft contact met spelers en scheidsrechter. Ouders kijken of moedigen spelers positief aan.

Contact?
Zit je ook met een voorval met betrekking tot grensoverschrijdend gedrag? En kom je er met elkaar niet uit? Of weet je niet hoe je het kan aanpakken? Dan kan ook jij terecht bij mij voor onze mij, de vertrouwenscontactpersoon van FC Abcoude, voor een luisterend oor of advies.

NB: omwille van de anonimiteit van betrokkenen is het verhaal hierboven veralgemeniseerd. Het gesprek met de vertrouwenscontactpersoon, het effect in de praktijk en de actie van het bestuur hebben in het verleden daadwerkelijk zo plaatsgevonden.

Delen

Zoeken

Clubkleding bestellen

Sponsoren

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!